Ahad, 7 Disember 2008

Mak, Abah & Gerai


Aku sekeluarga memanggil ibu dan ayah dengan panggilan "mak & abah". Bagi aku nama mak dan abah cukup amat bermakna dalam hidupku. SelainNYA.. aku membesar kerana mak & abah. aku meneruskan kehidupan ini kerana mak dan abah. aku meneruskan perjuangan ini kerana mak & abah. aku menuju cita-cita ini kerana mak & abah..

Gerai?.. kisahnya bermula hampir 25 tahun yang lalu. gerai ini telah diterima oleh mak & abah hasil pemberian daripada seorang tua bernama Yahya Baginda(tiada kaitan atau pertalian darah dengan Razak baginda..ha..) yang bermurah hati juga simpati melihat kegigihan mak & abah berniaga. Di gerai inilah mak & abah meneruskan kehidupan mencari rezeki dengan menjual roti canai dan minuman. Di gerai inilah mak & abah membanting tulang empat kerat bagi menyara anak-anak kecil

Gerai ini..membawa makna yang cukup besar dalam diriku.di gerai inilah disiplin dan kesedaran diriku dipupuk oleh mak & abah. Seawal jam 4.30 pagi aku telah digerak untuk membantu mak & abah di gerai. bak pepatah "alah bisa tegal biasa" "tak kenal maka tak cinta". aku yang mulanya "jenoh" digerak untuk ke gerai. lama kelamaan disiplin ini sudah menjadi rutinku sendiri.

Masa berlalu..rezeki bertambah berkat usaha kuat..perniagaan semakin maju.. tiba-tiba langit tak sentiasa cerah..guruh datang tanpa kuduga..

Tiada ulasan: