Sabtu, 6 Disember 2008

Perjalanan...kisah kecilku




Aku membesar dari anak kecil di sebuah perkampungan kecil. mak dan abah mencari pendapatan dengan mengerah keringat berniaga kecil-kecilan mengusahakan gerai makan. teringat kisah-kisah kecil.. rumah yang didiami.. seringkali tibanya hujan, pastinya berbekas-bekas "tapawe" ditadahkan untuk mengisi air hujan yang menitis dari bumbung-bumbung yang bocor. tiba pula musim banjir, potongan batang-batang pisang dijadikan perahu kemudi. "KFC" zaman kecilku adalah ubi kayu rebus ber"sos"kan gula. Enakya dimakan.. waktu hujan =)

Seawal usiaku 5 tahun aku telah diajar membantu mak dan abah berniaga di gerai. semakin aku membesar semakin aku belajar dan memahami kesusahan yang dilalui mak dan abah. hujan dan panas yang telah sebati dalam diri mak dan abah turut meresapi diriku. tohmahan cacian dan pandangan sinis juga kadang -kadang tak dapat dielakkan. bagiku semua itu menjadikan diriku insan yang lebih kuat.
Semakin hari semakin aku "jatuh cinta" pada gerai ini. Aku mula memasang impian..suatu hari nanti aku mahu membesar dan mengembangkan perniagaan mak dan abah..

semakin hari semakin aku membesar..ada kisah-kisah yang aku lalui. sungai- sungai menjadi kolam renang ku. bukit bukau menjadi dakianku. anak-anak india menjadi "tinjuku". juga "toyol" menjadi gelaranku dalam keluarga..haha..

siang malam berlalu. hari bersilih ganti. tahun bertukar tahun...tragedi..1997?

Tiada ulasan: