Ahad, 8 Mei 2011

Tikar Mengkuang

Semenjak berberapa ketika kini, aku lebih selesa tidur di halaman ruang tamu beralaskan tikar mengkuang berbanding tidur di dalam bilik dengan katil yang tebal dan selesa. Kadangkala sakit sendi - sendi badan saat aku terjaga dan mengalihkan kedudukan. Kadangkala juga bergetar - getar seluruh badan semacam gempa kerana spisam yang agak kuat. Namun bagi aku bukanlah kerana kaedaan ini, sebaliknya aku lebih selesa tidur bertemankan anak - anak buah yang tidur di atas toto sebelah. Bagiku satu kenikmatan dan kebahagiaan saat dan ketika melihat mereka tidur. Betapa saat - saat yang di lalui melihat mereka membesar amat bermakna bagiku.


Kadangkala berkata dalam hati kecil aku. Saat - saat sebegini harus aku rasai, nikmati dan hargai kerana aku juga tidak tahu bila akan sampai masanya aku nanti, juga andai aku ditakdirkan masih berupaya, mungkin anak - anak inilah yang akan mahupun dapat membantu menjaga aku di hari kelak. Hari - hari telatah mereka menceriakan kesuraman dan kemurungan yang kadangkala terjadi di sebalik aku bersendirian.

Tersenyum kadangkala ada yang bertanya, dah kawin ka? takdak ka? Senyum aku membalas : ...takpa.., anak menakan ramai, kot - kot nanti boleh jaga paklang depa.

Tiada ulasan: