Jumaat, 24 Mei 2013

Aku & Krisis Subprima US 2007


Teringat krisis subprima US mula berlaku sekitar tahun 2007. Ketika aku  baru mula menceburi diri dalam dunia saham. Berdasarkan dana dari rezeki yang tidak dijangka aku mula membuka akaun CDS melalui OSK Investment Bank. Ketika aku mula memerhati pergerakan saham sekitar tahun 2006 kelihatan semuanya stabil. Namun permulaan aku menceburi bidang saham pertengahan tahun 2007 waktu itu juga bibit permulaan kejutan krisis bermula. Teringat ketika itu aku membeli saham sapura crest dan sewaktu itu aku, zul, aziah, na & haikal ke terengganu, rumah zul (Alfatihah buat Allahyarham Zulkifli bin Mamat).
Sampai saja di terengganu keluar paper berkaitan krisis subprima di US. Mendadak kerugian yang dialami dengan kaunter sapura crest. Namun kerugian ini adalah permulaan dalam kejutan yang lebih besar aku hadapi. Teringat pesanan En Syed di OSK, zam..jangan masuk dulu, tengah krisis di US. namun dalam kegairahan dan harapan untuk berjaya, aku meneruskan perjalanan. Ditengah jalan rupanya jurang yang lebih dalam aku tempuhi..
Berhadapan dengan saham-saham seperti megan media, transmile dan sebagainya membuatkan tersandar dan kadangkala terlentang. Harapan menggunung bertukar menjadi mimpi ngeri. Berterusan hampir 1 tahun, dari dana rezeki tidak dijangka, aku kehilangan hampir keseluruhannya. Terkilan bagi diriku disaat sahabat karibku meminta bantuan untuk menampung kos perubatan anaknya, aku tidak mampu membantunya saat itu. Dugaan yang dilalui ini benar-benar menguji kekuatan mental dan emosiku Dengan peristiwa yang dilalui ini jugalah membuatkan aku mengambil keputusan untuk masuk wad rehab K9, HKL.
Selama hampir 2 tahun aku tidak dapat tidur lena seharian kesan perjalanan yang dilalui ini.
Pengalaman dalam bidang saham ini benar-benar memberi kesan yang besar buat kekuatan diriku, aku berusaha tenang dan menerima kerana aku yakin aku bermula dari tidak mempunyai apa-apa , merasai...dan kehilangan semula.
Maka aku harus berusaha kembali walau sekecil-kecil untuk perjalanan yang masih kehadapan.


"Harini sejak permulaan krisis kewangan US yang bermula bulan 8 tahun lepas , aku menyaksikan kejatuhan terbesar pasaran saham US, menjunam lebih 500 mata @ 4.5%, kaedaam ,menghampiri kemuncak krisis. bagiku dugaan dan cabaran terbesar telah kulalui sejak permulaan krisis. Kini, aku harus cepat, bangun kembali mengumpul dana dan bertindak segera"
                                                                                        - Catatan diari 16 September 2008


"harini hari ke-2 aku melihat pasaran saham US jatuh menjunam lepas naik sikit semalam lebih 1%, sekali lagi menjunam tertinggi  FTSE 5%. Bankrapnya antara fund manager terbesar US, Lehman Brother. Pastinya krisis ini akan ketara melanda negaraku juga dalam tempoh terdekat. Teringat kata-kata :Crisis is an oppurtunity maka aku harus mengusahakan alternatif bagi mengumpul dan dan bertindak!                                                                                          
                                                                                           -Catatan diari 18 september 2008

"Teringat petang semalam tengok cerita hindustan..Munnabhai.. satu part dalam cerita tentang anak muda yang hampir mahu bunuh diri sebab kehilangan semua duit ayahnya kerana melabur dalam saham. Tiba-tiba mengalir air mataku..turut sama kerana teringatkan peristiwa yang hampir sama yang aku lalui. Kemudian muncul watak Mahatma Ghandi memberi 2 jalan penyelesaian: berjimat cermat dan lebih mengumpul wang. So..itulah yang perlu aku mulakan kembali. Kegagalan yang aku tempuhi bukanlah bermakna aku telah gagal., cuma aku lewat sikit untuk mencapai kejayaan.
                                                                                           -Catatan diairi 28 September 2008

Tiada ulasan: